Schoonmaakbedrijf Paleis
15-01-2025
Mohammed Nutfaji is een echte ondernemer. Als eigenaar van schoonmaakbedrijf Paleis in IJzendijke én chef-kok/eigenaar van pizzeria en grillhuis La Traviata in Sluis draait hij volop mee in de toeristische sector. Alleen al met zijn schoonmaakbedrijf biedt hij werk aan drie vaste krachten. In de zomer komt daar een flexibel team van vier extra medewerkers bij. “We maken hoofdzakelijk vakantiewoningen schoon. Dat doen we aan de West Zeeuws-Vlaamse kust. Daarnaast zijn we ook op Walcheren en in Knokke actief.”
Het idee voor een eigen schoonmaakbedrijf ontstond spontaan toen Mohammed in de keuken werkte bij strandpaviljoen BAZ in Breskens. “Het begon min of meer als een grap, maar ik zag wel direct de mogelijkheden. Zo ben ik alleen begonnen. Eerst met schoonmaken bij BAZ. Later kwamen daar opdrachtgevers bij, zoals Duinhof Holidays en Immo de Nijs in Cadzand. Het eerste jaar heb ik best wat leergeld betaald. Ik werkte met een grote groep mensen, maar toen het november werd, viel het meeste schoonmaakwerk weg. Daarom werk ik nu met een paar vaste, professionele schoonmaakmedewerkers. In principe kan iedereen natuurlijk wel schoonmaken, maar zij geven sturing aan de flexibele medewerkers in de zomer.”
Verlengen van het seizoen
Om het seizoen voor het schoonmaken te verlengen en zo meer werk te hebben voor zijn medewerkers, verkent Mohammed tal van nieuwe wegen. “Ik probeer meer schoonmaakwerk bij kantoren aan te nemen en zoek samenwerking met andere bedrijven. Verder werk ik samen met een verzekeringsmaatschappij, waarvoor ik me heb gespecialiseerd in het reinigen van afzuigkappen in de horeca. Dat is erg belangrijk met het oog op de brandveiligheid. De vetresten en ander vuil in een afzuigkap zijn immers behoorlijk brandgevaarlijk. Natuurlijk is dit echt werk voor in de wintermaanden, want de horeca is daarvoor ’s zomers te druk. Een prettige aanvulling dus.”
Aangename toeristische gasten
Terwijl de gasten in de vakantiehuizen natuurlijk vertrokken zijn als Mohammed en zijn medewerkers naar binnengaan, heeft hij in zijn restaurant direct contact met de toeristische gasten. Daar geniet hij volop van, en met ruim twee jaar ervaring op zak kent hij zijn gasten steeds beter. “We krijgen alle nationaliteiten over de vloer. Dat is echt superleuk. Een Belg is anders dan een Duitser of Fransman, maar iedere gast brengt een bepaalde charme met zich mee. Dat maakt het toerisme in deze regio ook zo aangenaam. De mensen die hier op bezoek komen, zijn vaak de wat oudere koppels of gezinnen. Geen jongeren dus, die discotheken willen en overlast bezorgen. Om die reden ben ik blij met de toeristische sector in West Zeeuws-Vlaanderen; ik verdien er mijn boterham en kan ook anderen een graantje mee laten pikken.”
Het idee voor een eigen schoonmaakbedrijf ontstond spontaan toen Mohammed in de keuken werkte bij strandpaviljoen BAZ in Breskens. “Het begon min of meer als een grap, maar ik zag wel direct de mogelijkheden. Zo ben ik alleen begonnen. Eerst met schoonmaken bij BAZ. Later kwamen daar opdrachtgevers bij, zoals Duinhof Holidays en Immo de Nijs in Cadzand. Het eerste jaar heb ik best wat leergeld betaald. Ik werkte met een grote groep mensen, maar toen het november werd, viel het meeste schoonmaakwerk weg. Daarom werk ik nu met een paar vaste, professionele schoonmaakmedewerkers. In principe kan iedereen natuurlijk wel schoonmaken, maar zij geven sturing aan de flexibele medewerkers in de zomer.”
Verlengen van het seizoen
Om het seizoen voor het schoonmaken te verlengen en zo meer werk te hebben voor zijn medewerkers, verkent Mohammed tal van nieuwe wegen. “Ik probeer meer schoonmaakwerk bij kantoren aan te nemen en zoek samenwerking met andere bedrijven. Verder werk ik samen met een verzekeringsmaatschappij, waarvoor ik me heb gespecialiseerd in het reinigen van afzuigkappen in de horeca. Dat is erg belangrijk met het oog op de brandveiligheid. De vetresten en ander vuil in een afzuigkap zijn immers behoorlijk brandgevaarlijk. Natuurlijk is dit echt werk voor in de wintermaanden, want de horeca is daarvoor ’s zomers te druk. Een prettige aanvulling dus.”
Aangename toeristische gasten
Terwijl de gasten in de vakantiehuizen natuurlijk vertrokken zijn als Mohammed en zijn medewerkers naar binnengaan, heeft hij in zijn restaurant direct contact met de toeristische gasten. Daar geniet hij volop van, en met ruim twee jaar ervaring op zak kent hij zijn gasten steeds beter. “We krijgen alle nationaliteiten over de vloer. Dat is echt superleuk. Een Belg is anders dan een Duitser of Fransman, maar iedere gast brengt een bepaalde charme met zich mee. Dat maakt het toerisme in deze regio ook zo aangenaam. De mensen die hier op bezoek komen, zijn vaak de wat oudere koppels of gezinnen. Geen jongeren dus, die discotheken willen en overlast bezorgen. Om die reden ben ik blij met de toeristische sector in West Zeeuws-Vlaanderen; ik verdien er mijn boterham en kan ook anderen een graantje mee laten pikken.”
Contact info
Schoonmaakbedrijf Paleis
Ravelijnstraat 14 IJzendijke
Anderen bekeken ook:

De Molen van Sluis

Speelboerderij Pierewiet
